Twee dagen Picos de EuropeIn het noorden van Spanje

In het noorden van spanje in de provincie ligt het National Park “Picos de Europe”. Picos de Europe (vertaald: Pieken van Europa) is een onderdeel van het Cantabrisch Gebergte. Wij (Harko en ik) hebben ervoor gekozen om deze door middel van een eigen gekozen route te verkennen.

De planning was om te vliegen op Madrid, hier een dag te verblijven om vervolgens naar Potes te rijden.

Gezellig druk in Potes

Hier hebben we boodschappen gedaan en goed gegeten. Leuk stad om te overnachten. Dit hebben hier gedaan.

Kosten ons 22,50 p.p. per nacht inclusief ontbijt, een perfecte uitvalsbasis voor onze trip.

De eerste dag
De eerste dag zijn we vanuit Potes naar Fuente Dé gereden (25 min), hier hebben we onze auto geparkeerd. Je kan hier kiezen om met de kabelbaan omhoog te gaan, maar wij zijn eigenlijk hier onze dag begonnen. Met deze kabelbaan zijn we uiteindelijk wel omlaag gegaan.

(afbeelding kabelbaan)

Maar goed, het idee was dus om in een uurtje of 5-6 naar ons eindpunt te lopen, we zouden overnachten in Refugio Collado Jermoso en via de volgende route:

(Afbeelding route, we hebben meerdere paden gecombineerd en uiteindelijk via de oranje pijl ons eindpunt bereikt)

Zo’n 15 km. De eerste 2-3 gingen redelijk vlot, het was goede bewandelbaar pad en we kwamen met regelmaat een verdwaalde koe tegen. So far so good. Al snel kwamen werd het al wat steiler en kwamen we via een steile beklimming (met al wat handwerk) uit op de “Vega de Liordes”, een stuk grasland.

Vega di Liordes

Een paar KM later via een steile afdaling naar beneden.  Dit was erg steil en bestond voornamelijk uit grind, veel glijwerk dus. Ik had het erg zwaar. Voor ons gevoel zouden we er nu bijna moeten zijn; niet wetende dat de zwaarste beklimming nu zou beginnen. Het was ook een stuk warmer dan verwacht en Harko zat inmiddels zonder water. Op het route kaartje kan je zien dat we 2 routes hebben gecombineerd via de oranje lijn, iets teveel van het goede. Het was zwaar en afzien, inmiddels waren we ook al zeker een uurtje of 8 aan het lopen. Na 12 uur afzien een veel hand en klim werk zijn we eindelijk aangekomen op onze slaapplek Torre Jermoso. Het was nog net niet donker… Hier staat een klein huisje “Refugio Collado Jermoso”. We hebben nog genoten van een fantastische zonsondergang.

Onze overnachting

Dag 2

Na een korte beklimming nog even rustig nagedacht over wat we nou precies hadden gedaan de dag ervoor, hier een korte impressie:

Omdat de eerste dag “toch” iets zwaar was dan gedacht hebben we gekozen voor een kortere route, hopende iets minder zwaar. Ook deze route was afzien. Vooral de steile afgronden. Ik heb meerdere malen gedacht dat ik mijn laatste stap had gezet. De foto’s spreken voor zich.

Het was vooral veel stijgen en weer afdalen langs diepe afgronden en veel grind… Het landschap viel de 2e dag dan ook wat tegen; er zat weinig afwisseling in en was vooral moeilijk begaanbaar.

Uiteindelijk werd het vlakker en kwamen al snel weer dagjesmensen tegen en zijn we met de kabelbaan terug gegaan naar ons Hotel en de volgende dag teruggereden naar Madrid.

Het was zwaar en afzien, maar hoe meer ik erover nadenk; hoe vetter we het vonden, het was een zware hike met veel uitdaging, helaas wat minder afwisseling maar genoeg actie.

Foto's

Reageren

Heb je een vraag of een opmerking, laat het mij weten, ik kom graag in contact met mijn lezers