Noorwegen in 2.5 week met een jong gezinVeel wandelen 😊

Zo’n 10 jaar geleden zijn we op reis geweest naar Nieuw Zeeland. We zijn daar verliefd geworden op de natuur en het rondreizen. Alleen waren we toen met z’n tweeën en hadden we een oude camper met 400.000 km op de teller. Nu hebben natuurlijk Tessa (6) en Naud(3) erbij iets om toch wel rekening mee te houden.

Noorwegen stond altijd al op ons lijstje en inmiddels was er een goede verbinding door middel van een cruise tussen de Eemshaven en Kristiansand (inmiddels is deze niet meer), wat heel erg jammer is. Maar daarover later meer!

Besloten om dus 2.5 week naar Noorwegen te gaan - in het hoogseizoen - met Tessa en Naud. Wat voor vakantie ga je dan plannen? In Noorwegen wil je natuurlijk veel wandelen; maar je moet ook rekening houden met je kinderen. Wat vinden zij leuk? Zij leuk = Wij leuk.

We hebben besloten om het af te wisselen; dat wil zeggen met regelmaat een hotel, maar ook lekker primitief in een typisch rood huisje.

Pakketreis of zelf boeken?

We hebben lang getwijfeld of we een pakketreis gingen boeken of zelf uitzoeken en boeken. Uiteindelijk toch zelf alles uitgezocht en gepland. Dat blijkt toch het leukste 😊 We hebben er voor gekozen om niet te veel kilometers te maken. Noorwegen is erg uitgestrekt en hebben ons vooral op het zuiden geconcentreerd. Uiteindelijk is dit de route geworden: Of wacht, dat was het plan. Maar daar later meer over.

Holland Norway Lines;  de Romantika.

Door wat gedoe met aanmeerrechten of wat het er allemaal niet aan de hand was waren we genoodzaakt om niet via Eemshaven, maar via Emded te vertrekken. Zeker 1.5 uur rijden vanuit Annen. Erg fijn als je gewenst altijd hele lange kilometers te rijden naar Frankrijk of via Schiphol te rijden. We zaten nu binnen 2 uur ingecheckt op onze boot met de auto netjes geparkeerd op het parkeerdek!

De boot!

De reis was prima, geen ruige zee, kinderen blij, goed geslapen en mooi op tijd in Kristiansand aangekomen. Maar zo’n cruise is toch erg massaal. Een losse cruise staat voor ons niet op het lijstje.

De eerste dagen
Aangekomen in noorwegen zijn we via een korte route naar Kap lindesnes vertrokken, het meest zuidelijke punt van Noorwegen. Er staat daar een vuurtoren en zijn diverse wandelingen te doen. Goed te doen voor kinderen en ideaal na een lange reis met boot. Na de foto’s en wandelingen na onze eerste overnachtingsplek vertrokken. Rosfjord Strandhotel. Hier zijn we 1 nacht geweest. Erg leuke plek, kinderen konden er spelen en er was een zwembad (met errug veel glijbanen) waar de kinderen heerlijk konden zwemmen. Het uitzicht was ook niet slecht en het was een prima appartement voor een nachtje.

De dag erna zijn we richting preikestolen gereden; met een tussenstop in Tjorhorn; een typisch skistajde; waar het relatief rustig was. Onderweg hierna toe zijn we gestopt bij een huskifarm. Sirdal Husky Farm. Erg leuk en leerzam voor kinderen, je kan kiezen voor een dagexcursie waar je met de huski’s mag rijden (op een soort slee met wielen..), knuffelen en een lunch. Hier hebben wij voor gekozen. Erg leuk; ze gaan om een respectvolle manier met de huski’s om; het komt niet commercieel over.

Wandelen, hiken, klauteren..

Zoals gezegd zijn onze kinderen 4 en 7. En natuurlijk willen ze graag iets nieuws doen, en na een bezoek aan decathlon waren ze klaar om met ons te hiken. Het ging de hele week alvorens we op vakantie gingen over HIKEN. Dus dat was ook het plan; de eerste Hike die we deden was de Manafossen wandeling. Wel stijl, maar met fantatisch uitzicht op de manafossen waterval. Leuk, maar wel glad als het te nat is. Het was wel afzien voor de kinderen, maar ze vonden het erg leuk!  Het was vooral stijgen en klauteren.

Preikestolen
Toevallig maar toch gepland waren mijn schoonbroer en partner ook in Noorwegen en samen hebben we de planning gemaakt om de preikestolen te beklimmen. Best een uitdaging met een dochter van 6 en een zoon van 3. Maar omdat het nog redelijk in het begin van de vakantie was hadden ze er zin in!  Later hierover nog een losse blog.

Preikestolen, ook wel bekend als de Preekstoel, is een opvallende natuurlijke rotsformatie in Noorwegen, gelegen boven de Lysefjord. De ervaring van het bezoeken van Preikestolen met kinderen kan zowel spannend als memorabel zijn. Hier is een beschrijving van wat je kunt verwachten:

De Hike:
Het avontuur begint meestal met een wandeling naar de top van Preikestolen. De wandeling is ongeveer 3,8 kilometer lang en duurt meestal enkele uren, afhankelijk van het tempo van je groep en eventuele rustpauzes.

Het pad is rotsachtig en kan op sommige plaatsen steil zijn. Het is van belang dat kinderen stevige wandelschoenen dragen voor grip en stabiliteit.

Je zult door schilderachtige Noorse natuur lopen, waaronder bossen en open terrein, wat voor kinderen een boeiende ervaring kan zijn.

De Preikestolen zelf:

Eenmaal boven aangekomen, word je beloond met een adembenemend uitzicht op de Lysefjord en de omliggende bergen. De Preekstoel rijst 604 meter boven de fjord uit en biedt een indrukwekkend panoramisch uitzicht.
Wees voorzichtig aan de rand van de Preikestolen, vooral met kinderen, omdat er geen leuningen zijn. Zorg ervoor dat ze veilig blijven en een respectvolle afstand bewaren tot de rand.

Het bezoek aan Preikestolen met kinderen kan een geweldige gelegenheid zijn om de natuur te verkennen en samen onvergetelijke herinneringen te creëren. Zorg ervoor dat je de veiligheid van je kinderen altijd voorop stelt en dat de wandelervaring geschikt is voor hun vaardigheden en leeftijd.

Ze vonden het prachtig en het was een enorm avontuur; Saskia en Naud hebben niet helemala de top gehaald maar Tessa wel. Trots en voldaan zijn we weer afgedaald. Echt een aanrader; maar let op het weer!

Richting Bergen

Vanuit de Preikestolen zijn we naar afgereid richting Bergen, via een aantal mooie watervallen en bezienswaardigheden en tips:

Zie hier onze route:

Langfossen waterval.
Langfossen staat bekend om zijn majestueuze uiterlijk en is een populaire stop voor reizigers die de natuurlijke schoonheid van Noorwegen willen ervaren. Het is een aanbevolen bestemming voor iedereen die door de regio Vestlandet reist. Langfossen bevindt zich in de Åkrafjorden, in de gemeente Etne, in de provincie Vestland, Noorwegen. De waterval is gemakkelijk bereikbaar vanaf de E134-weg, die langs de voet van de waterval loopt.

Langfossen heeft een vrije val van ongeveer 612 meter, waardoor het een populaire bestemming voor liefhebbers van buitensporten .

Odda

Iets noordelijk kwamen via Odda, hier hebben we lekker geluncht en van het uit genoten.

Odda is een ideale bestemming voor reizigers die op zoek zijn naar avontuur in de natuurlijke pracht van Noorwegen, maar het is ook een interessante plek vanwege zijn industriële geschiedenis. Het is handig voor diegenen die Trolltunga willen verkennen en genieten van de vele outdooractiviteiten die de regio te bieden heeft.

Wat ook leuk is Lakestudio Suldal; Een kleine locatie bij de waterval in Sand. Door een ruit kun je onder water kijken en zalmen zien zwemmen.

Steinsdalsfossen

Vanuit Odda zijn we vervolgens via de Steinsdalsfossen Waterfall richting Bergen gereden. Een hele leuke stop waar je onder een waterval kan doorlopen.
Steinsdalsfossen is een beroemde waterval in Noorwegen, gelegen in de gemeente Kvam in de provincie Vestland. Wat deze waterval bijzonder maakt, is het feit dat bezoekers achter de waterval kunnen lopen zonder nat te worden.

Hier zijn enkele kenmerken van Steinsdalsfossen:

Locatie:

Steinsdalsfossen bevindt zich langs de E16-weg, ongeveer 2 kilometer ten westen van het dorp Norheimsund aan de noordkant van de Hardangerfjord.

Hoogte en Stroom:

De waterval heeft een vrije val van ongeveer 46 meter.

Het water van de waterval komt van het riviertje Fosselva, dat afkomstig is van het bergachtige gebied in de buurt.

HOTEL => AIRBNB

Aangekomen in Bergen hebben via een ons Hotel geannuleerd en toch gekozen voor AirBNB, we hebben dit veelal gedaan omdat AIrbnb praktischer is (meer voorzieningen zoals wassen) en veelal goedkoper. Je kan ook gewoon je eigen ontbijt klaarmaken en koken. Erg handig vooral voor een jong gezib. Het is soms even wennen, maar het bevalt ons prima. We hebben op basis hiervan ook andere Hotels geannuleerd en AirBnB’s geboekt.

Bergen

In Bergen zijn we 1 dag verbleven; we hebben hier vooral rondgewandeld en paar activiteiten gedaan:
De Fløibanen

In Bergen, Noorwegen, is er een beroemd treintje genaamd de "Fløibanen". Dit is een kabelspoorweg die je naar de top van de berg Fløyen brengt, een van de zeven bergen die de stad omringen. Hier zijn enkele kenmerken van de Fløibanen In Floyen kan je gratis een kano huren en heerlijk wandelen en er is ook veel te doen voor kinderen.
De Fløibanen is niet alleen een handige manier om de top van de berg Fløyen te bereiken, maar het biedt ook een prachtige ervaring met een geweldig uitzicht over Bergen. Het is een populaire attractie voor zowel toeristen als de lokale bevolking.Een andere tips is Science Center VilVite Science Center, een interactief wetenschapsmuseum waar kinderen kunnen experimenteren en spelen met verschillende wetenschappelijke concepten. Erg leuk; vooral als het regent (wat het veel doet in Noorwegen).Vanuit Bergen zijn we naar het oosten getrokken. Hier hebben we aan de aan de hardangerfjord 2 nachten overnacht bij de Lofthus camping. Vanuit hier heb ik ditmaal alleen een wandeling gedaan naar 3 imposante watervallen.De Husedalen Hike is een populaire wandelroute in de regio Hardanger, Noorwegen. De wandelroute leidt door de Husedalen-vallei, die bekend staat om zijn prachtige landschappen, indrukwekkende watervallen en diepe kloven.

De Husedalen Hike is een aanrader voor wandelaars die op zoek zijn naar een ongerepte natuurervaring met prachtige watervallen en adembenemende landschappen. Het is echter altijd goed om de lokale omstandigheden en de status van de paden te controleren voordat je op pad gaat.

Vanuit Lofthus richting het oosten vertrokken. Onderweg de Voringfossen bezocht, de drukte maar 1 van de grootste watervallen van Noorwegen

Vøringsfossen

Hier hebben we de Vøringsfossen  bezocht. Vøringsfossen is een van de meest indrukwekkende watervallen in Noorwegen en is gelegen in de regio Hordaland, niet ver van de stad Bergen. Hier zijn enkele kenmerken van Vøringsfossen:

Vøringsfossen bevindt zich in de gemeente Eidfjord, in het nationale park Hardangervidda, in de provincie Vestland, Noorwegen.

Het is een van de hoogste watervallen van Noorwegen, met een totale valhoogte van ongeveer 182 meter (597 voet).

De dagen erna, het idee, maar het liep even anders. Vanuit Bergen zijn we richting het oosten vertrokken, het idee was om een beetje rond GOL te verblijven. Hier wilden we gaan mountainbiken en wandelen. Onderweg zijn we bij Geilo Ski center geweest; dit is erg leuk. Je kan hier abseilen, klimmen, downhill mountainbiken. Vooral alle leeftijden is er wat te doen. Ook kan je met de Sklift omhoog en een leuke wandeling maken.

Het idee was dus om richting GOL te gaan; alleen hebben we last gehad van storm Hans. Veel overstromingen in Noorwegen en ook onze dagen waren veregend. We konden het dorp niet uit en via een omweg konden we na 2 dagen richting het zuiden vertrekken. We hadden een AIRBNB geboekt in Telemark bij Fjellstua een erg mooie heuvel vanuit waar je heerlijk kan wandelen. Ook voor kinderen. Bijvoorbeeld deze (https://www.alltrails.com/en-gb/explore/trail/norway/vestfold-og-telemark/krintofjellet-pa-lifjell)

Na telemarken zijn we afgereisd naar het havenstadje Grimbergen, hier hebben we voornamelijk gewandeld en lekker gegeten om vervolgens via nog een bezoek aan het Cannon Museum noorwegen terug te gaan naar Nederland.

Bekijk ook de video:

Foto's

Reageren

Heb je een vraag of een opmerking, laat het mij weten, ik kom graag in contact met mijn lezers