Nieuw zeeland, lekker klimmen in coromandelZwaar.. maar zo de moeite waard!

In Coromandel stond eindelijk onze eerste echte hike op de planning, via een wandeling van maar 4 uur (heen en terug) waren we van plan het hoogste punt van Coromandel te bereiken. Klinkt makkelijk.. was het niet..!

We zijn ‘s ochtends naar Thames gereden, daar hebben we lokaal geinformeerd naar de condities en welke routes er waren.  Al snel kwamen we uit op de “Kauaeranga Kauri Trail ” een mooie wandeling van 4 uur  (heen en terug 4..) door het mooie landschap van Coromandel. Deze wandeling leidt je naar Pinnacles Hut en vanuit daar naar de Pinnacles.

Het leuk is dat deze route is aangelegd de Kauri Bushmen in de jaren 20 en je via verschillende klimmetjes een enorm mooi uitzichten geeft met als hoogtepunt de Pinnacles die op 800 meter ligt. Je ziet tijdens het wandelen duidelijk nog overblijfselen van het spoor dat is aangelegd om de zware Kauri Trees te vervoeren.

De route
De route start bij “Kauaeranga Valley Road End”, deze plek is via de een hobbelige route die langs Kauaeranga River gaat. Hier ongeveer, het is in principe makkelijk te vinden, omdat het aan het einde van de weg ligt.

Hier begint het dus. Ook wel te herkennen aan dit bord:

Dit is de route. Zoals je ziet ben je zowel aan het klimmen als dalen, gelukkig krijg je hier veel voor terug.Wij hebben trouwens de Bily Goat Track gelopen. Met regelmaat kom je mooie watervallen, riviertjes en uitzicht punten tegen, de route is goed te bewandelen omdat het een aangelegd pad is.

Al snel ben je geneigd om je een weg door de rivier te banjeren, maar wees gerust naast je is een brug te vinden.

Deze dus!

Al snel merk je dat de het klimmen wordt, de route gaat ook over meerdere heuvels, je bent eigenlijk constant aan stijgen en dalen.

Na de eerste klim zit je al op deze hoogte, zie ook de rivier.

Vervolgens is het een pad van klimmen en dalen. Je komt onderweg meerdere male overblijfselen tegen van het spoor.(helaas geen foto..).

Watervallen, de Bily goat waterfal is de hoogste waterval van het Noordelijke eiland van Nieuw Zeeland.

Zoals beschreven is er duiduidelijk een pad aangelegd.

Via beekjes, klimmetjes en natuurlijk mooi diggegroeid woud bereik je uiteindelijk de Pinnacles Hut!

Oja..vergeet niet te genieten van het uitzicht

Aangekomen bij de Pinacles hut is het nog een klim van zo'n 40 minuten naar de Pinacles. Bovenin deze foto zie je nog een klein stukje van de hut, vanaf daar is het constant stijgen via deze trap. Erg veel treden dus, werkt goed op je kuiten! Tip is om ook even een goede pauze te nemen bij de Hut, wij waren aardig uitgeput. Het was een zware tocht. Je verkijkt je ook snel op het laatste zware stuk, dit is echt 40 minuten puur klimmen.

Het laatste stukje met de trap!

Alles is goed aangelegd en veilig. Al doet deze foto anders vermoeden...

Bijna!

Eindelijk! (zie ook de Pinacles Hut)

Had ik je al verteld dat het uitzicht fantastisch is?

Helaas weer terug, met Pinacles hut op de achtergrond.

Kapot waren we, echter gaat een lekkere capuchino er altijd in!

Conclusie

Het heeft ons in totaal 8 uur gekost en het was zwaar, maar ik zal deze wandeling nooit vergeten. Er zit zoveel historie achter en is zo divers en mooi. Het is ook geen drukke route, we zijn weinig mensen tegengekomen. Maar weet goed waar je aan begint, wij hadden een gemiddelde tot goeie conditie en ik vond het erg zwaar, mijn knieen en rug hadden het erg moeilijk door het constante klimmen en dalen. Maar mocht je conditie en wilskracht hebben dan is deze hike zeker de moeite waard. Zorg voor voldoende water en eten. Laat ook in Thames weten dat je deze wandeling gaat lopen.

Meer informatie in deze brochure :http://www.doc.govt.nz/Documents/parks-and-recreation/places-to-visit/waikato/kauaeranga-booklet-web.pdf

Foto's

Reageren

Heb je een vraag of een opmerking, laat het mij weten, ik kom graag in contact met mijn lezers