De rocky’s van Denver naar Denver!Met een camper tessa en goed weer!

Voorbereiding & boeken.

Vorig jaar augustus hebben we knoop doorgehakt om een rondje Denver te doen. Dit zou in juni plaatsvinden en het idee is om dit per camper te doen. Tickets hebben we via ticketspy via schipholtickets geboekt en de camper bij Arvy.nl. Beide zonder enige problemen en voor goede prijzen. We hebben geen extra stoel voor onze dochter gereserveerd maar met wat handig kiezen van het stoelen had zij elke vlucht een eigen stoeltje.

Planning

In 26 dagen van Colorado naar Colorado. We vliegen op Denver en halen hier onze camper op. In eerste instantie hadden we een 25 ft camper gereserveerd maar kregen een upgrade naar 28 – 30 ft. Geen overbodige luxe; maar wel een stuk duurdere brandstofkosten. Al met al wel tevreden. Tijdens ons trip zijn we langs de volgende parken gereden: Windcave National Park, Custer State park in Black Hills National Forrest. Vervolgens naar South dakota en via Devil’s Tower National Monument naar Yellowstone National Park om uiteindelijk via Gran Teton en Dinosaur National Monument naar Utah te rijden. In Utah bezoeken we Arches National Park en Canyonlands National Park. De laatste dagen rijden we via Colorado National Monument naar Rocky Mountains National Park om uiteindelijk weer in Denver te eindigen.

Deze blog gaat dan ook voornamelijk over de parken en de wandelingen; andere plaatsen zal ik wel benoemen maar minder aandacht aan besteden.

Onze camper

We hebben uiteindelijk via Britz een camper gehuurd, maar eigenlijk is dit gewoon een Roadbear camper met een andere naam. We kregen een camper met zo’n 3000 mijl op de teller, bijna nieuw dus! Zelf hebben we deze trip zo’n 4000 km gereden.

Britz Camper RmNP

onze camper

Black Hills National Forrest

De eerste stop is Black Hill National Forrest; hier zijn veel toeristische trekpleisters te vinden zoals Mt. Rushmore en het historische stadje Deadwood. Wij hebben ons vooral gefocust op het wandelen. In een uurtje of 6 rijd je van Denver naar Black Hills, we hebben onderweg nog een stop gehad in Cheyenne. De eerste dag zijn we naar Windcave National Park gegaan, hier hebben we een korte wandeling gedaan en zijn we onze eerste bizon tegengekomen! Het park zelf staat vooral bekend om zijn grotten, waar we helaas geen tijd voor hadden.

Black Elk Peak

Als je via Alltrails zoekt op Black Hills Forrest komt deze trail voor in de top resultaten. Zie hier. Echter hadden we deze trail helemaal niet op de planning en wilde we juist een rustige wandeling bewandelen. We hadden een wandeling van zo’n 5 km uitgezocht, zonder veel klimmetjes en fijn voor ons met een jetlag, echter namen we al snel de verkeerde afslag en kwamen we met toeval op deze wandeling. Omdat de wandeling fijn liep, Tessa zicht goed gedroeg en het een mooie route was besloten we door te zetten. De wandeling heeft (heen en terug) een lengte van zo’n 11 kilometer waar je uiteindelijk uitkomt bij een historische vuurtoren(op zo’n 2km hoogte). Dit is het hoogste punt van Black Hills NF  waardoor je een fantastisch uitzicht hebt op meerdere staten van Amerika (South Dakota, Wyoming en Nebraska).

We waren zeer verrast door de schoonheid van deze wandeling die echt te doen was, de vuurtoren was bijzonder om ook nog twee berggeiten te zien was een mooi toetje.

De start van de Black Elk Trail ( en meerdere trails).

Tijdens het wandelen, mooie uitzichten.

Mountaingoat, bovenaan de route!

De vuurtoren

Badlands National Park

Omdat onze camper niet zo van smalle tunneltjes houdt hebben we besloten om via de Wildlife loop direct naar Badlands NP te rijden. De wildlife loop is een grote groene vlakte en is onderdeel van Custer state park. Je vindt er o.a. bizons(je weer bizons) en herten en ezels. Allemaal gezien en een leuke ervaring. Je rijdt vanuit hier in zo’n 2 uurtjes naar Badlands National Park. Hier hebben we net naast het park overnacht.

Wandelingen Badlands National Park
Omdat het erg warm was (30+) hebben we besloten om een aantal korte wandelingen te wandelen in Badlands NP en daarnaast een aantal tussenstops. Wij hebben gekozen voor de Door trail, via deze wandeling kon je mooi klimmen tussen de rotsen van Badlands en gaf ons een goede indruk van het geheel. Echter was de meest bekende trail; de Notch trail, die hebben we niet gedaan doordat het zo warm was en deze een stijl beklimming met touw heeft wat lastig voor is met een kind op de rug.

Badlands is vooral fijn om doorheen te rijden, het is een fantastische plek met mooie uitzichten.

Richting Yellowstone National Park

Op naar Yellowstone(via Devil’s Tower NM, Bighorn Canyon en Devil’s Canyon), dit is vanuit Badlands toch zo’n 10 uur rijden, en met onze camper vast een stuk langer. Gelukkig zijn er genoeg leuke dingen te bezoeken onderweg. Vanuit Badlands zijn we eerst naar het mooie Deadwood gereden, waar we voor het eerst een lekkere burger hebben verwerkt. Vanuit hier zijn we naar Devil’s Tower Momument gereden.

Devil’s Tower monument

Dit monument in Wyoming is een grote monoliet en biedt een paar mooie wandelingen om het geheel heen. Het is 396 meter  hoog. Naast de wandelingen wordt het ook met regelmaat beklommen, tijdens het wandelen hebben we een aantal personen het monument zien beklimmen.

Bighorn National Forrest

Uiteindelijk gestopt vlak voor Bighorn National Forrest. Dit gebied ligt op zo’n 2500m en het is ook aardig klimmen met de camper.  We hebben hier niet gewandeld, maar erg mooi en daarom noemenswaardig in deze blog. Als we dit hadden geweten hadden we hier wat langer willen doorbrengen.

Stukje Montana en Devil’s Canyon outlook(Bighorn canyon)

Toch leuk om nog een stukje Montana mee te pakken toch? Nadat we hadden gedaald vanuit Bighorn Mountain zijn we een stukje naar het noorden gereden en kwamen we uit bij de Bighorn Canyon waar we een fantatisch uitzicht hadden op Devil’s Canyon.

Op naar Yellowstone

Bijna vijf dagen in Yellowstone, tja wat ga je dan doen? We hebben in eerste instantie besloten om via het noord oosten het park binnen te gaan via de Beart Tooth pass. Echter hebben uiteindelijk gekozen voor de Chief Joseph Scenic Byway omdat er op de Bear Tooth pass nog veel sneeuw lag. Deze pass is ook erg mooi en goed te doen met een camper. Uiteindelijk kom je op dezelfde weg uit als via de Beartooth pass en rij je via Cooke City naar Yellowstone.

Yellowstone planning

We hebben Yellowstone verdeeld over  twee verblijven. We hebben twee dagen in Canyon village gezeten en twee dagen in het wat zuidelijkere Madison Village. Let op, boek deze verblijven tijdig, ze zijn zo vol en het is eigenlijk wel een must als je Yellowstone goed wil verkennen. Doordat we midden in het park zaten konden we vroeg weg(Tessa is vroeg wakker dus wij ook) en waren we meestal vroeg bij alle “hot spots”. Doordat Yellowstone zo groot was hadden we niet echt de tijd om een lange wandelingen te doen. We hebben het als volgt ingedeeld:

Dag 1

Deze dag vertrokken we vanuit Cody naar de Canyon Lodge. Door de drukte en een aantal tussenstops waren we hier de hele dag wel zoet mee. Ook ligt Yellowstone (en vooral Canyon Lodge) erg hoog en het was hier een stuk kouder. Onderweg hebben we foto’s genomen bij Lamar valley en Tower Fall. Na Tower Fall ga je via Mt Washburn naar Canyon Village. Canyon Village is trouwens van alle gemakken voorzien; je kan er wassen eten, veel informatie vinden en heeft zelf een kleine supermarkt.

Bizon op de weg die ons wel heel interessant vond.

Towerfall

Bear met cubs!

Dag 2

Omdat we toch wel vermoeid waren door de hoogte en temperatuur besloten we om vanuit Canyon village naar de Yellowstone Falls te lopen, dit kan vanuit Canyon village is minder dan een uurtje en gaat via een leuk stukje bos. Aangekomen bij de falls kan je een paar korte hikes doen die je een goed beeld van de waterval en omgeving(zoals de Brink of the Upper Yellowstone falls).

Dag 3
Iets ten westen van Canyon village ligt het druk bezochte Norris Geyser basin, we hebben hier vroeg het gehele gebied verkend. ’s Middags zijn we naar Mammoth springs gereden en ’s avonds weer terug naar Canyon village. Mammoth springs heeft trouwens een aantal mooie langere hikes waar wij geen tijd voor hadden en het weer ook wat slechter is. Een tip is (als je de tijd hebt) om de Beaver Ponds loop trail te doen. ’s Avonds overnachten in madison village. Dit is een wat kleinere campground.

Mammoth hot springs

Steamboat Geiser.

Norris Geyser Bassin

Dag 4
We zijn ’s ochtends direct naar Old Faithfull gereden en hebben hier een paar heerlijke wandelingen gemaakt om de Old Faithfull heen. ’s Middags terug naar Madison en onderweg langs de Midway Geyser en Lower Geyser basin.

Bizon op de weg naar Old Faitfull

Morning glory spring

Via een korte wandeling heb je een mooi uitzicht over de Grand Prismatic Spring.

Dag5
Op naar Gran Teton met een tussentop bij West Thumb (tip, mooie uitzichten over het meer). We hebben in Gran Teton overnacht op een grote campground, Colterbay campground, vanuit hier kan je een mooie wandeling maken. We hebben gekozen voor de ongeveer 5 KM lange Lakeshore trail (link: hier).

Gran Teton National Park

Vanuit Yellowstone logischerwijs meteen doorgeden naar Gran Teton National Park, we hadden hier aan het einde van dag 5 van Yellowstone al overnacht.

Jenny Lake trail en hidden falls.

De meeste bekende en drukbezochte trail in Gran Teton is de Jenny Lake trail . Wees hier op tijd want om 8 uur ’s ochtends was het hier al druk en zoeken voor een goed plekje. Dit is niet voor niets een populaire hike. Je gaat met een bootje het Jenny Lake over en vanuit daar is het nog 1 mijl naar de Hidden falls. Wij hebben gekozen om met het bootje heen te gaan en via het meer terug te lopen. Aan het eind van de middag zijn we doorgereisd richting Utah.

Hidden falls

Gran Teton

Gran Teton 2

Op naar Utah

We laten het Wyoming achter ons en rijden via Gran Teton NP richting Utah. Onderweg maken we een tussenstop bij Dinosaur National Monument om vanuit door te rijden naar Moab.

Dinosaur National Monument

Een mooi park wat zeker meer te bieden heeft dan alleen fossielen. Wij zijn er een ochtend geweest en hebben samen met een park ranger een korte trail gelopen.

Het park heeft meer dan 1500 fossielen van dinosaurussen en in sommige zijn duidelijk overblijfselen van dinosaurussen te vinden.

Tussen het geklieder van toeristen duidelijke muurschilderingen te zien. (Linksonder).

Fossielen van dinosaurussen. Duidelijk herkenbaar.

Arches National Park

Zodra je dichter bij Utah komt veranderd de mooie groene omgeving langzaam naar het woestijnlandschap van Utah. In Utah zijn we direct naar Arches National Park afgereisd, we hebben hier een nacht in het park zelf kunnen overnachten (tip, maar boek het ver van te voren). Dit heet Devils Garden Campground. Vanuit hier (bovenin het park) kan je een paar leuke wandelingen maken, wat we ook meteen gedaan hebben. Dit zijn relatief makkelijke wandelingen maar door de warmte redelijk intensief. De dag erop hebben we al vroeg de zware delicate arch trail gelopen(tip) en tot slot de Double arch en the windows. Vooral de Delicate arch trail vonden wij erg mooi maar wel intensief, het is zeker aan te raden om deze ’s ochtends te doen.

Het prachtie Arches

Arches national park

Lekker klimmen

Double arch trail.

The windows trail

Hike naar Delicate arch, in de verte zie je de beklimming

Het is ff klimmen, mar dan heb je ook wat!

Canyonlands National Park

Naast Arches National Park is dit het 2e grote park in de omgeving Moab. We zijn hier ’s ochtends heen gereden en hebben een wandeling gedaan bij de Grand view point, vanuit hier kan je een kilometer lopen en genieten van het mooie uitzicht.

De terugweg zijn we nog gestopt bij de Mesa Arch.

Canyonlands National Park.

Canyonlands national park

Canyonlands National Park

Mesa arch.

Vanuit Moab richting Coloroda, ons laatste park Rocky Mountains National Park. We hebben besloten om via Colorado National Monument te rijden. Weer een lekkere beklimming met de camper. Het is niet zo groot en goed te verkennen met de camper. Langs de wegen zijn verschillende routes te bewandelen.

Colorodo national monument

Rocky mountains National Park

Het laatste park tijdens onze trip. We hebben gekozen om dit park aan het eind van onze trip te plannen omdat het toch op grote hoogte ligt. We hebben overnacht bij Grand Lake, vanuit hier zijn we ’s avonds nog een wandeling te doen, de Green mountain trail (5km).

een Moose onderweg.

Een mooie grasvlakte aan het eind van de Green Mountain Trail

Een leuke iets wat stijgende wandeling, je komt uit bij een grote vlakte en hebt grote kans om wildlife tegen te komen. In ons een geval een Moose.

De volgende dag zijn via erg mooie en beroemde Trail Ridge naar het oosten van Rocky Mountains National park gereden. Deze weg is 3700m hoog met verschillende stops voor korte wandelingen en foto momenten.

Fantastisch uitzicht tijdens het rijden over de Trail Ridge

We hebben gekozen om hier de Lulu city trail te lopen, een wandeling van zo’n 7 mijl. Dit is vooral een lange hike met weinig stijging. Van Lulu city is weinig over maar het is wel bijzonder om hier de Colorado rivier als een klein beekje te zien.

We hebben twee nachten overnacht in Glacier campground . Een mooie uitval basis voor verschillende wandelingen.  ’s Ochtends hebben we de Emeral Lake Trail gelopen en later in de middag heb ik nog een wandeling om de Bierstad Lake trail gelopen. Het gebied bied veel mogelijkheden om te wandelen, je kan ook makkelijk wandelingen combineren. En via de pendelbus kan je eenvoudig overal in het park komen.

Emerald Lake Trail
De bekendste trail van Rocky Mountains National Park. Helaas in ons geval slecht weer en niet helemaal af kunnen maken. Via een 5 KM lange (ligt stijgende weg) loop je langs verschillende meren. Dit zijn: Nymph lake, Dream lake en Bear Lake, uiteindelijk kom je bij de Emerald lake uit. Zie hier.

Meertjes tijdens de wandeling naar Emerald Lake.

Bierstad Lake trail
Vanuit Glacier campground ben ik naar Bierstad lake gelopen om vervolgens via de Storm pass trailheid terug te lopen naar Glacier campground.

Bierstadt lake

Goede paden en goede bewijzering in RMNP.

De volgende dag vroeg op; camper terugbrengen en terug naar Nederland.

Geen zin om te lezen? Ik heb ook ook een youtube filmpje gemaakt:

Foto's

Reageren

Heb je een vraag of een opmerking, laat het mij weten, ik kom graag in contact met mijn lezers