Nieuw Zeeland in 6.5 weken

Het is augustus 2013, ik zit angstig achter mijn PC. Klik maar zegt Saskia, doe het maar. En zo het geschiedde. De reis naar Nieuw Zeeland is geboekt. Ik heb zolang naar dit moment geleefd, alles uitgezocht en financieel voorbereid. Nu is eindelijk het moment! De vlucht is geboekt, de camper en hotels gereserveerd. De reis kan beginnen…

Alleen nog even 220 lange dagen wachten……

Het plan
Eigenlijk is Nieuw Zeeland (afhankelijk van het seizoen) maar op een paar manieren te rijden. We starten in Auckland, vanuit Auckland gaan we eerst het noorder eiland verkennen, dit doen we ongeveer 2 weken om vervolgens in 4 week het zuidereiland te verkennen. Het zuider eiland is immers een stuk groter.

Dit ziet er ongeveer zo uit:

Hoe gaan we dat doen?

We vliegen met deze jongen:

En we rijden rond met deze jongen, geboekt bij Happy Campers wat een tip is. Het zijn niet de nieuwste campers. Zo had onze campervan (Happy 3) zo’n 400.000 op de teller, maar erg voordelig en gewoon goede service en compleet. Het deed wat het moest doen voor het budget.

Oja, en dit waren onze tassen!

Singapore

Maar goed, 10 maart begon het dus, helaas kan je niet direct naar Nieuw Zeeland vliegen maar ben je genoodzaakt om een tussenstop te maken. Dit kan bijvoorbeeld via Korea, China, Dubai of zoals wij deden Singapore. Prijzen verschillen enorm per aanbieder een goede tip is dan ook om via skyscanner de goedkoopste vlucht uit te zoeken die voldoet aan je wensen.

Wij kozen voor Singapore Airlines. Konden we meteen Singapore meepakken toch? Dit hebben we dan ook gedaan, we zijn een dag in Singapore gebleven, wat vooral overleven was. Het is namelijk 6-7 uur later. En aangezien wij om 10 uur vertrekken, kwamen we 12 uur ‘s nachts NL tijd aan in singapore en was het daar dus rond de 6 uur ‘s ochtends. Rond 8 uur lokale tijd kwamen dus aan in ons Hotel, wat dus eigenlijk betekende dat we een nacht hadden overgeslagen. Op Saskia’s advies ook dan niet gaan slapen maar even liggen en daarna Singapore verkennen.

Aankomst Nieuw Zeeland
We kwamen rond 24:00 lokale tijd aan in Nieuw Zeeland en werden opgehaald door een eigenaar van een lokaal hotel. Wel zo handig, veel hotel’s in de buurt van het vliegveld hebben dan ook een Shuttle Service. Je belt ze op op het moment dat je bent geland en ze halen je op. We zaten zelf in Auckland Airport Lodge (link: https://www.booking.com/hotel/nz/auckland-airport-lodge.nl.html?aid=311093;label=auckland-airport-lodge-8FwAOLHxex2SVxXV9GndoAS161706706797%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t2%3Aneg%3Afi%3Atiaud-146342138710%3Akwd-27285224621%3Alp1010317%3Ali%3Adec%3Adm;sid=ba335399fd6cfd5d06560966a31a17de;dest_id=-1506909;dest_type=city;dist=0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;srfid=6a18c943e0cfb610d6a70025795f669918117b29X1;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl). Goed degelijk hotel voor een overnachting, we hebben zelf gekozen om hier 2 nachten te verblijven. Konden we mooi Auckland verkennen. Klik hier voor het foto verslag van Auckland

De camper en de eerste dag!
De volgende dag vroeg meteen de camper opgehaald, de eigenaar van het hotel bracht ons zelfs nog naar het ophaal punt. Alles netjes geregeld en off-we-go.. Oja.. links rijden. Dat was nog even wennen. Meteen een lokale supermarkt opgezocht en vertrokken richting het noorden. Echter moesten we eerst nog door de chaos dat Auckland heet. Over logisch bouwen kunnen ze nog veel leren in Auckland, er zit totaal geen logica in de inrichting van de stad, maar uiteindelijk via een drukke snelweg de afslag richting het noorden begonnen.

Pahia en Old Russel Road
De eerste dag zijn we van Auckland via de ‘Old Russel Road’ naar Paihia gereden. Erg mooi en de ideale manier om in aanraking te komen van het mooie natuurlijk schoon van Nieuw Zeeland.

In Russel zijn we vervolgens met de veerboot naar Pahia vertrokken. Het idee was om vanuit hier een catamaran tocht te doen in de “Bay of Island”, maar..

Orkaan Lusi
Helaas werden ze ‘s avonds getroffen door Orkaan Lusi. We er dus voor zorgde dat we 2 dagen bewolking en regen hadden(en een mooie schudden camper). We hebben uiteindelijk de boottocht in Bay of Island moeten annuleren en het uitzicht in Cape Reinga(Noordelijkste punt van Nieuw Zeeland) was ook 0. Hier valt dan ook weinig over te schrijven, wel hadden we nog het e.e.a. uitgezocht, tips zijn:

• Bay of Islands (Cream trip, meer informatie hier (link: https://www.dolphincruises.co.nz/bay-of-islands-cruises/the-cream-trip/))
  • Cape Reiniga (Noordelijkse punt Nieuw Zeeland)

Gelukkig werd het weer wel een stuk beter richting Waipoua Forest. Een mooi bos wat vooral bekend staat om zijn hoge bomen. Heel erg hoge bomen. De Kauri tree’s groeien hier, 50 meter hoge bomen die alleen in het Noorden van Nieuw Zeeland groeien. Bekijk het foto verslag hier.

Saskia staat helemaal klaar voor de eerste Hike

De Kauri tree, beetje lastig om in zijn geheel op de foto te zetten met 50meter hoogte

Uiteindelijk zijn we deze dag geëindigd net onder Auckland in het plaatsje Miranda om vervolgens richting Coromandel te vertrekken.

Coromandel
We zijn 2 dagen in Coromandel gebleven, dag één hebben we een hike naar de PInnacles gedaan en dag twee zijn naar Catherdral Cove (oosten van Coromandel) afgereisd, hier zijn we voornamelijk bijgekomen van de toch iets te zware Pinnacles Hike(zie verslag) en hebben we een “hot tub” gemaakt door te graven in het zand  van het strand.

We noemde Coromandol ook wel Hobbit land

Start naar de Pinnacles (Kauaerange Kauri Trail)

En na 4 uur hiken het uitzicht(moesten ook weer terug... 4 uur...)

Tauranga & Rotorua

Vanuit Coromandel via Tauranga naar Rotorua gereden, hier hebben we overnacht en Polynesia Spa bezocht, een leuke tip. Ze hebben hier verschillende natuurlijke bronnen met ook nog verschillende temperaturen en mineralen. Lekker relaxen na zo’n actieve tocht.

Wai-O-Tapu | Sacred Waters – Thermal Wonderland
Klinkt een beetje als een pretpark, is het niet, maar wel heel erg gaaf. Het gebied rond Rotuaro ligt namelijk in een super vulkaan Taupo. Hieromheen zijn veel vulkanische activiteiten, wat ons als toerist natuurlijk weer veel mogelijkheden biedt. Eén van die mogelijkheden is het bezoeken van Wai-O-Tapu, een “Thermal Wonderland” met diverse zichtbare vulkanische activiteiten.

Mount Doom (oftewel: Tongariro)
Éen van de trips waar ik het meest naar uit heb gekeken is wel de Tongariro Apline Crossing, een tocht van zo’n die je langs de Mount Ngarahoe en de Mount Tongariro loodst. Erg mooi, helaas wel wat bewolking, desondanks een fantastische hike die ik nooit meer zal vergeten. Zie foto verslag.

Lekker raften
Leuk zo’n vulkanisch gebied, zorgt voor mooie vulkanen warmte bronnen, maar ook wilde rivieren. Als je aan wilde rivieren denkt, denk je natuurlijk aan raften, iets wat wij ook nog graag wilde doen. Aangezien we dit nog eerder hadden gedaan hadden we gekozen voor een wat rustigere raft. Dit was grade 3. Mocht je voor wat zwaarder werk willen gaan, ga dan voor de rangtikei river, deze is grade 5!. 3 vonden wij genoeg, het was spectaculair nat en koud, maar zo de moeiste waard, zie ook ons uitgebreide foto verslag, hier.

Napier & Hastens
De dagen na al dit geweld zijn we een stukje cultuur wezen snuiven en uiteindelijk beland in Welling, waar we de stad hebben verkend en ons hebben klaargemaakt voor de oversteek naar het Zuider Eiland!

Bekijk ook onze film:

Foto's

Reageren

Heb je een vraag of een opmerking, laat het mij weten, ik kom graag in contact met mijn lezers